Update.

Tänkte skriva en liten uppdatering om hur jag mår nu.
Mornarna är värst, då har jag oftast hög feber, hostar och har värk i halsen/käken. Inte nog med att min körtel är svullen har jag även fått någon slags infektion på käken och det är ingen som vet vad det är än. När den började synas i Västervik trodde jag att det var en finne men den bara växte och växte och nu är det ett stort rött, hårt utslag. Vi väntar och ser om penicillinet förminskar det.

Jag har för mig att jag skrev att jag fick blodförtunnande i mitt förra inlägg men då förstod jag inte riktigt varför så jag fick prata med en läkare igår och fick mer klarhet i varför jag har det. Precis som jag skrev är det trångt på den svullna sidan av halsen och venerna kläms, därför har där uppstått trombos där (blodpropp). och för att den/de inte ska fortsätta växa eller vandra vidare till hjärta och lungor får jag blodförtunnande som gör att propparna stannar där de är och tillslut kommer de lösas upp. Det jobbigaste med blodförtunnande är nog att jag får näsblod lättare än förut, får jag det nu så rinner det i flera minuter och nästan omöjligt att få stopp på.

Jag vet inte hur länge jag kommer stanna i Linköping innan jag får åka till Västervik igen, jag frågade precis min sköterska om jag får åka dit imorgon (måndag), men hon sa att jag kommer nog få stanna kvar här ett tag till..!
De vill utreda riktigt ordentligt så de kan få reda på vad det är för bakterie innan.

Imorgon ska jag troligen sätta in en CVK (central venkateter) i halsen eller vid nyckelbenet så att sjuksköterskorna slipper sticka sönder mina armar som nu har ett 30 tal hål utspridda eftersom jag är så svårstucken. Eftersom jag blir lite nervös och orolig när jag vet att de ska ta blodprover på mig varje morgon så har kärlen lätt för sig att dra ihop sig och nästan försvinna och inte vill ge sköterska något blod...
så genom att få ditsatt en CVK kommer de inte behöva sticka mig mer :D Då kan de ta blod från den varje morgon och även när de annars behöver blod!
Imorse var jag extra svårstucken så det slutade med att jag har dropp i vänster fot nu haha, fett ont gjorde det att få in en nål där!
Längtar något otroligt efter alla vänner där hemma!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0