min lilla historia.

Här kommer en förklaring på allt jag vet hittills om min "sjukdom", mycket förvirringar och många frågor som ställts så här kommer heeela historien :
Förra onsdagen började jag känna att jag fick väldigt ont i halsen, när jag vaknade på torsdagen var min hals väldigt öm och jag kollade i spegeln om jag kunde se något ner i den, det var alldeles vitprickigt på mina körtlar i halsen så jag misstänkte direkt halsfluss och ringde till Vimmerby vårdcentral. jag kom dit och de gjorde både blodprov och halsflusstest vilket var negativt och man misstänkte då Körtelfeber men för att säkerställa det måste man vara sjuk ett antal dagar så jag kom på återbesök på måndagen. Med feber och ännu mer ont i halsen gjorde vi ytterligare blodprov, körtelfeber kunde fortfarande inte konstateras men att jag hade en infektion var säkert så jag fick penicillin. blodprovet visade att mina levervärden var förhöjda.
Här kommer en förklaring på allt jag vet hittills om min "sjukdom", mycket förvirringar och många frågor som ställts så här kommer heeela historien :
Förra onsdagen började jag känna att jag fick väldigt ont i halsen, när jag vaknade på torsdagen var min hals väldigt öm och jag kollade i spegeln om jag kunde se något ner i den, det var alldeles vitprickigt på mina körtlar i halsen så jag misstänkte direkt halsfluss och ringde till Vimmerby vårdcentral. jag kom dit och de gjorde både blodprov och halsflusstest vilket var negativt och man misstänkte då Körtelfeber men för att säkerställa det måste man vara sjuk ett antal dagar så jag kom på återbesök på måndagen. Med feber och ännu mer ont i halsen gjorde vi ytterligare blodprov, körtelfeber kunde fortfarande inte konstateras men att jag hade en infektion var säkert så jag fick penicillin. Blodprovet visade att mina levervärden var förhöjda. Jag åt min penicillin samtidigt som jag spydde varje 3 nätter i rad, kände även att jag började få svårt att andas en natt när jag låg och sov i pappas soffa.
Jag tänkte att det blir säkert bättre imorgon natt även att ena sidan av halsen var så uppsvullen att ansiktet såg fyrkantigt ut.
När den natten kom somnade jag ganska tidigt och som vanligt vaknade jag hela tiden som jag gjort alla tidigare nätter sedan jag blivit sjuk. Nu hade jag riktigt svårt att andas och den svåra andningen (som jag fortfarande har) kan förklaras som en andfåddhet eller hyperventilation och hur mycket jag än försökte kunde jag inte ta djupa andetag, det kändes som att jag inte fick tillräckligt med syre vare sig jag stod i ytterdörren för frisk luft, satt eller stod upp. Jag blev rädd och ringde 112 i brist om att jag inte visste vart jag skulle ringa. De sa att det inte var något ambulansuppdrag vilket jag absolut kunde förstå så jag väckte pappa ungefär 23.30 denna tisdagnatt, nästan en vecka efter att jag insjuknat. Vi åkte till akuten i Västervik, tog bland annat EKG och en nedrans massa blodprover. Klockan 04.00 blev jag inlagd på Västerviks sjukhus eftersom jag hade ökad hjärtrytm, andningssvårigheter osv.
Samma dag genomgick jag flera blodprover, röntgen och andra tester. På natten fick de koppla in syrgas. Denna kväll fick jag även börja ta blodförtunnande på spruta eftersom några av mina viktiga syrekärl som sitter på den sidan den svullna körteln sitter på blir klämda av svullanden vilket gör att blodplättarna inte kommer fram som de ska och detta kunde medföra syrebrist om man inte insatt blodförtunnande.
Nästa dag var det värsta jag varit med om! Nu skulle jag på morgonen utföra ett benmärgsprov, och ja, det gör faktiskt ondare än vad det låter! Man suger ut benmärgsvätska från nedre delen av ryggen vilket innebär att läkaren måste skruva sig ner genom ett ben som sitter i ryggen och därefter suga ut vätska. Den här vätskan visar väldigt mycket om hur kroppen mår, provsvaren på detta får jag i mitten av kommande vecka.
Senare samma dag, runt klockan 15.00, satt jag i min säng och tog det lugnt, då kom min läkare och vi gick ut för att prata lite. Han sa att jag bums skulle åka upp till Linköping för experthjälp eftersom de inte kunde säga vad det är jag har. Självklart blev jag livrädd och ännu värre var det att jag var ensam där, varken mamma eller pappa som stöd och svårt att få in all information läkaren sa. Han sa att jag skulle till Hermatolog-avdelningen, vad är det då? Jo, blodsjukdomar och cancer-avdelningen.
En av många cancrar är Lymfom, det är en cancer som sätter sig i kroppens körtlar och börjar oftast i halsen. Jag instämde på alla symtom cancern har, bland annat feber, aptitlöshet och trötthet. Detta var den cancern läkarna anade att jag kan ha. Pappa åkte direkt till mig i Västervik och vi åkte tillsammans upp till Linköpings Universitetssjukhus. Väl här började de direkt med en massa blodprover. Idag (fredag), har jag även genomgått ett ultraljud på halsen. En operation på min hals var även planerad, för att ta bort den svullna körteln i halsen och undersöka den, detta hade medfört att de går in till körteln genom utsidan på halsen och skär sedan bort körteln och syr igen.
Lyckligtvis kom en läkare in till mitt rum idag där jag, mamma och hennes sambo befann oss. Han sa att alla läkare hade tittat på röntgenbilderna och ultraljudet och allt vad det nu var och sa att körteln i min hals inte har några tecken på att kunna vara någon sorts cancer! WIHO! Istället sa han att vi för tillfället utesluter det och att det jag drabbats av är en mycket allvarlig infektion och att jag kommer få stanna kvar i Linköping åtmintonde fram till söndag för observation, pencillinbehandling och mer provtagning.
En annan sak om infektionsvärdet jag har i kroppen kan jag ta upp: Normalt sätt ska man ha under 10 i infektionsvärde i kroppen för att anses vara frisk. När jag kom till Västervik låg mitt infektionsvärde på 400.
2 dagar senare efter mediciner låg värdet på 160 och idag ligger det på 95. Så penicillinet har hjälpt!
Vi får se hur fortsättningen blir och hur länge jag får stanna här uppe, annars kommer jag troligen tillbaka till Västervik nästa vecka. Om jag fortfarande har svullnade körtlar i kroppen (har det även mellan lungorna, i lungorna och något på lungorna) så får de undersöka vidare vad det kan vara jag har. Så just nu finns det inget namn eller en specifik behandling på min sjuka utan vi kör på penicillin och hoppas på att det inte utvecklas till nåt obehagligt.
Jag mår helt okej just nu, har mycket feber emellanåt men får panodil mot det, ska även ha syrgas hela denna natt för att slippa andingsbesvär och några hjälppiller för att få sova till skilnnad mot alla andra nätter.
Hoppas ni förstår nu och att ni som hade frågetecken har fått svar på det ni ville veta! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0