Norra sjukhuset.

Idag besökte jag tillsammans med klassen och en av våra lärare ett muséum i Västervik. Ett muséum om hur det var på Norra sjukhuset (Psykiatrisk vård) som började år 1912. Det var väl ganska spännande, men inget överväldigande. Jag hade förväntat mig att få se en himla massa grejer, såsom gamla sängar i stora salar, långbads-badkar osv.. Men så mycket fanns det inte. Det var mest små saker, verktyg, kläder, medicinska medel...
Det var ju dessutom givetvis fotoförbud där inne haha.. Men jag frågade vår guide och jag fick ta ett par bilder i alla fall bara för att jag är så sjukt charmig ;)


Innan själva "vandringen" blev av fick vi lite övergripande information om vart sjukhusen låg och hur de jobbade. Efter det blev det lite fika, ser ni hur glad och söt min klasskompis Elin är?! :D


Det kan man kalla stappliga skridskor! Kan inte varit enkelt att åka omkring på de där klunsarna ;) Lite skillnad på dagens skridskor måste jag väl säga att det är jämfört med de där ;)


Kan ni gissa vad man använde den här gigantiska sågen till? Jo, det fanns ju varken kyl eller frys i början när sjukhuset kom, så på vintern åkte man ut på isen och sågade ur ett stort block med is och använde som kyl och frys, visst är det svårt att tänka sig när man är så van vid alla high-tech grejer idag?!



Det här kan ni få gissa själva vad det kan vara för något, eller försöka se vad det står på lappen ;)

Det var tyvärr alla bilder jag tog...
Men ett par dagar framåt blir det i alla fall en del inlägg med bilder, (Visst är det superviktigt med mycket bilder för att det ska bli roligare att läsa??) ska träffa Hanna imorgon som kommer hem från sin 2 månaders långa resa och festa lite med henne, dock nyktert den här helgen också :)
Och kan ni tänka er vart jag ska på lördag?? Det är FÖR underbart! Jag ska åka med min bror och hämta hans bil som varit på lagning i solstaström utanför Västervik och kolla på nyfödda lamm! ♥
Vi var där igår också, men då hade jag inte med mig någon kamera, visste ju inte att det skulle finnas såna finisar där! ^^ Då var det lamm som kommit dagen innan och samma dag som jag klappade, de hade fortfarande navelsträngen kvar och bonden bar upp ett av lammen så vi kunde klappa det ♥ :D

Bonden sa även att när vi kommer på lördag så lär nästan alla gravida får ha fått sina lammungar ^^ de hade nämligen ett jättestort rum fullt med gravida (dräktiga?) får. De hade också två border kollis (fårhundar) som var hur söta och duktiga som helst!
Då ska jag i alla fall ta några bilder så ni får se undren ^^

God bless


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0